Teodora Chinde – un antreprenor millennial

9 minutes, 57 seconds Read

Cum a început călătoria ta în calitate de antreprenor și ce te-a motivat să începi acest drum?

Antreprenoriatul a fost întotdeauna „în cărți” pentru mine, într-o formă sau alta. De mică am fost „întreprinzătoare” și îmi plăcea să fac bani din colindat sau să vând tablouri și icoane pictate de mine.

În final, această inclinație s-a traspuns într-un business „serios” în 2015 când am decis că nu vreau să lucrez pentru altcineva și că îmi doresc să construiesc ceva al meu. Așa a apărut Techtonika Media.

Care a fost principala provocare pe care ai întâmpinat-o în dezvoltarea afacerii tale și cum ai depășit-o?

Cred că principala provocare este cea legată de scalare, cum crești un business într-un mod sustenabil. Trăim într-o epocă a unicornilor, a succesului aparent peste noapte și nu ai cum să nu te întrebi ce faci tu greșit. De ce tu nu crești peste noapte, de ce nu iți dărâmă și tie ușa investitorii.

Dar realitatea este că acești unicorni sunt fix asta, o fantezie, ceva extrem de rar și nu ar trebui niciodată luate ca punct de reper când încerci să dezvolți un business.

În caltate de antreprenori trebuie să avem răbdare și să fim consecvenți în eforturile noastre. A durat mult timp să înțeleg lucrul acesta, dar, în final, mi-a oferit claritate foarte mare privind direcția în care trebuie să duc Techtonika Media.

Ce strategii și tactici de marketing consideri că au contribuit cel mai mult la creșterea afacerii tale?

De departe cea mai bună strategie pentru noi a fost investiția în networking. Nu aș zice că este o tactică de marketing. Deși nu ai reach-ul unei campanii de marketing și trebuie să investești resursele diferit, rezultatele sunt mult mai bune.

În plan secundar, folosim activ social media organic pentru comunicare, iar anul acesta am lansat newsletterul săptămânal de agenție ( https://techtonikanewsletter.substack.com/). Acesta a fost gândit ca o sursă gratuită de news și resurse pe zona de marketing și tehnologie și ne mândrim că suntem citiți de mulți specialiști din domeniu, dar și de mulți antreprenori care apreciază o sursă de info de calitate. Ca strategie pe următoare perioadă, vrem să creștem vizibilitatea noastră în online.

Cum a evoluat viziunea ta asupra afacerii de-a lungul timpului și care sunt principalele provocări pe care le-ai depășit?

Cea mai mare provocare a fost fix legată de viziune, să fiu consecventă. Tentația de a-ți modifica direcția și de a adaugă elemente acolo unde nu este cazul este foarte mare, mai ales când lucrurile merg bine și clienții iți cer servicii adiționale.

Viziunea mea pentru Techtonika Media a fost mereu să construim o agenție care se bazează pe design digital inteligent, să fim cunoscuți pentru design strategic, fie că vorbim de branding, de website-uri sau alte produse digitale.

De-a lungul timpului a trebui să îmi reprim activ dorința de a intra și pe alte servicii conexe cum ar fi partea de ads sau seo.

Nu am vrut niciodată să fim „încă o agenție” sau o agenție de tip 360 clasică, chiar daca asta a însemnat să refuzam proiecte. Nu cred în cantitate, ci prefer să merg pe calitate. Cred cu tărie că mai bine livrezi un proiect foarte bun decât 10 mediocre. 

Cum îți menții creativitatea și inovația în cadrul afacerii tale?

Prin căutare continua. Abordarea mea legată de creativitate și inovație a fost mult influențată de cartea lui Steven Pressfield, „the War of Art”, pe care o recomand oricărui profesionist din zona creativă care se luptă cu lipsa de inspirație și cu procrastinare sau burn out creativ.

Ideea de bază a cărții este că inspirația te găsește mult mai ușor când muncești activ. Pentru mine asta a inseamnat următoarele lucruri:

– să dedic timp special pentru a face research și să învăț în permenanță

– să petrec zilnic 10-30 de minute desenând puțin. Când lucrezi în digital foarte mult, ajută enorm să mai pui măna pe creion câteodată. Majoritatea logo-urilor sau ilustrațiilor la care lucrez pornesc ca o schiță în creion.

– să îmi găsesc coloana sonoră potrivită pentru când lucrez

– să citesc foarte mult din domenii diferite

– să cunosc foarte mulți oameni, este ceva de învățat de la fiecare.

– să îmi reduc mult consumul de social media și content slab calitativ

Foarte importantă este și comunicare activă cu echipa. Cele mai creative soluții au ieșit mereu din rundele de brain storming, iar unde contribuie mai multe minți nu are cum să nu apară o idee genială.

Cum gestionezi echilibrul între viața personală și responsabilitățile antreprenoriale solicitante?

Pentru mine nu exista noțiunea de echilibru între cele două, ci mai degrabă de integrare. Am căutat mereu să integrez ce fac în antreprenoriat cu viață mea persoanală și invers.

Singura limită foarte serioasă pe care mi-am impus-o însă este să nu lucrez în weekenduri și în vacanțe. La începutul drumului meu în antreprenoriat, munceam tot timpul, de peste tot și mi se părea că asta e calea corecta. Am muncit în atâtea vacanțe de nu îmi aduc aminte nimic din ele. Și asta nu e ok, nu e sănătos și nu e nici măcar productiv.

Ce sfaturi ai oferi celor care doresc să-și înceapă propriul business?

Ar fi multe de spus aici. Foarte important este să nu uite să învestească activ în ei, în creșterea lor personală, nu doar în business-ul lor.

De asemenea, să aleagă un contabil bun și un avocat bun din prima, chiar dacă este un cost mai mare la început.

Foarte important, să își înregistreze marca cât de repede posibil. Nu pot să iți spun cât de important este să ai protecție pentru brandul tău.

Cum selectezi și motivezi o echipă talentată pentru a lucra alături de tine?

Pentru mine a fost mereu importantă chimia intre membri echipei. Când angajez pe cineva, sau când încep o colaborare nouă, mă uit cu atenție la cât de bine se integrează persoana respectivă în echipa existentă, daca are aceleași valori etc. Desigur, atitudinea nu este suficientă, trebuie să fie și un specialist.

Cred foarte mult că într-un business mic trebuie să ai un mediu de lucru constructiv. Dacă membri echipei nu se înțeleg între ei sau sunt mai preocupați să se lupte în orgolii decât să livreze o soluție câștigătoare pentru client, ca business ai pierdut din start. Mai grav, pierde și clientul care a ales să lucreze cu tine.

Rolul meu este să setez o direcție și așteptări foarte clare legat de ce este acceptabil și ce nu este, iar un om disruptiv care sabotează echipa este un deal breaker, indiferent cât de bun este ca profesionist.

Am avut mai multe situații în care am ales să nu angajez pe cineva din cauza atitudinii lor, deși pe hârtie erau absolut minunați.

Care a fost cel mai mândru moment în cariera ta de antreprenor până acum?

Nu cred că am stat vreodată să mă gândesc la asta. După fiecare reușită caut mereu să trecem la etapa următoare. Ce pot spune este că nu voi uita niciodată primul proiect câștigat când am deschis agenția. M-a umplut atunci de speranță, de fericire, de ambiție și mai ales de încrederea de care aveam nevoia să continui activ pe drumul antreprenoriatului.

Mândria a venit la final, când am primit și feedback foarte pozitiv pe ce am livrat și că acest client încă lucrează cu noi și în ziua de azi.

Ce resurse (cărți, cursuri, evenimente etc.) recomanzi pentru dezvoltarea continuă a unui antreprenor?

Resursele potrivite depind foarte mult de etapa antreprenoriala în care te afli. Când ești la început și muncești direct și activ în business-ul tău, poate ești chiar one man show sau soloprenor, cursurile pe care trebuie să le faci țin de dezvoltarea ta directă că profesionist.

Într-o prima faza trebuie să fii foarte bun pe serviciul pe care îl prestezi, sau să iți cunoști foarte bine piață și produsul, daca ești pe retail sau producție. Toate resursele ar trebui direcționate în dezvoltarea skillurilor tale vandabile.

Când business-ul se dezvoltă și tu începi să treci în spre de management, ieșind din execuție, atunci trebuie să investești în resurse care te vor face un manager performant, să înțelegi procese, project management, vânzări, financiar, juridic, business development etc.

Cum faci față schimbărilor din piață și ce metode utilizezi pentru a te adapta la noile cerințe?

Singura constantă în viață și în business este schimbarea. În momentul în care înțelegi și accepți asta, lucrurile devin mult mai clare și mult mai simple. Că antreprenor trebuie să fii mereu în mișcare și mereu adaptabil.

Asta înseamnă să fii mereu la curent cu ce se întâmplă în piață, cu noile tendințe, tehnologii, până la noile măsuri fiscale. Iar deciziile de business pe care le iei trebuie să reflecte realitatea din piață. Poate trebuie să schimbi strategia de marketing, poate trebuie să retragi un produs sau un serviciu neproductiv ca să ai resursele disponibile pentru altceva. Poate trebuie inclusiv să închizi o direcție de business cu totul.

Fac aici o paralela cu ce recomandam clienților pe zona de branding, respectiv să facă un audit al brandului la fiecare 5 – 7 ani ca să se asigure că direcția de brand este în continuare relevantă pentru publicul lor. Acolo unde nu mai este relevantă, trebuie să pivoteze. În business este la fel.

Ce înseamnă pentru tine succesul și cum îl măsori în contextul afacerii tale?

Succesul îl măsor în mai multe moduri. Evident, îl măsor financiar, în primul rand. Un business trebuie să fie profitabil și să susțină o echipă, să permită investiții viitoare și dezvoltare.

Dar sunt foarte importanți și alti markeri, de exemplu, client satisfaction. Urmăresc mereu câte proiecte sunt livrate cu succes, ce testimoniale și feedback primim, și mai ales, ce repeat business generăm. Când clientul se întoarce din nou și din nou la tine, este un semn clar că faci ceva bine.

Cum ai reușit să atragi și să-ți păstrezi clienții loiali?

Pentru noi, cea mai bună strategie a fost una human-centric.  La nivel de agenție, ne-am concentrat foarte mult pe a construi încredere cu clienții noștri, încredere că suntem profesioniști, că știm ce facem și că avem soluția potrivita pentru nevoia lor.

Am pus mare accent pe a înțelege nevoia clienților, dincolo de lucrurile care păreau evidente și am căutat mereu să „over-deliver” ce am promis.

De aici am construit nu doar o reputație, ci un sistem de referințe și recomandări care au stat la baza creșterii noastre.

Ce te motivează să continui să fii un antreprenor în ciuda provocărilor pe care le întâmpini?

Este o întrebare buna. Cred că sentimentul de libertate și autonomie care vine la pachet. Stiu că lucrurile depind de mine și că pot vedea rezultatul direct al efortului meu și al echipei. Când poți să vezi în timp real rezultatul muncii tale, ai alt nivel de motivație.

Revista de afaceri, interviuri cu antreprenori

Similar Posts