Interviu Andrei Ikim

12 minutes, 31 seconds Read

În România, unul din trei tineri visează să devină antreprenor. Noile generații asociază libertatea și flexibilitatea cu afacerea proprie, deși drumul spre succes este mai degrabă presărat cu multe provocări, sacrificii şi perseverență. Asta ne arată și parcursul lui Andrei Ikim, unul dintre cei mai de succes instructori de dans din țară și un content creator cu milioane de urmăritori. Andrei este un tânăr antreprenor foarte creativ care înțelege valoarea comunicării pe social media. El nu doar că își dezvoltă afacerea cu atenție la detalii, dar își creează o relație de lungă durată cu publicul său prin intermediul platformelor digitale. Auto-educarea, spune el, este cheia succesului!

1. Andrei, ai practicat dans sportiv de performanță timp de 16 ani, ai fost în lotul național al României. Când ți-ai dat seama că pasiunea ta, dansul, poate sta la baza unei afaceri și că poți fi antreprenor?

Cred că totul a început la vârsta de 16 ani, când am început să și antrenez. Acel moment a fost definitoriu pentru mine, puteam să transmit mai departe toate informațiile ce au stat la baza formării mele.

Atunci când vezi că poți aduce o schimbare în mediul extern, cu siguranță vine și realizarea că poți face un business din asta. Am continuat mai departe cu antrenatul și diverse competiții la care participam personal, ca mai apoi, la vârsta de 20 de ani, să iau decizia de a face din această activitate un job full-time.

Am fost pasionat de antreprenoriat încă din adolescență și am știut că asta voi face. Mi-am dorit propriul business și acum îl am! Mi-am dorit să am un impact mare și să aduc plus valoare și am reușit! Cu toate că, unii nu ar fi văzut în dans un business de succes, ci doar un hobby. Chiar aveam perechi pe care le antrenam pe la 20 de ani și mă întrebau ce muncesc zi de zi.

2. Multe persoane ezită să facă pasul spre antreprenoriat pentru că li se pare că este nevoie de o investiție inițială mare. Tu cât ai investit la început și cum ai folosit banii?

Când mi-am deschis propria sală alături de soția mea, nu a fost necesară o investiție foarte mare din punct de vedere financiar, ci mai degrabă ce ține de skill și informație. Făcând dans de când eram copil, investiția în business-ul acesta a fost una mai degrabă de ani și ani de practică și cunoștințe investite. Câteva mii de euro au fost suficiente pentru a deschide sala de dans, alături de echipamente și mobilierul necesar.

Cu siguranță investiția financiară diferă de la afacere la afacere, dar cea care poate schimba traiectoria e expertiza din domeniul respectiv. Cred că business-urile în care se prestează servicii sunt cele cu riscul cel mai mic atunci când ești la început. Pe măsură ce evoluează și trebuie să înveți management, vânzări, proiecții financiare etc., treaba devine puțin mai complicată și cred că aici se triază cei care ajung sus din punct de vedere antreprenorial și cei care nu reușesc să treacă de un anumit punct.

3. Care este dimensiunea afacerii tale în prezent: ce cifră de afaceri ai și câți angajați?


 
În prezent avem mai multe business-uri în domeniul dansului și al evenimentelor care sunt marketate sub brandul Ikim. Toate acestea au o cifră cumulată de peste un milion de lei și în momentul de față avem o echipă care este formată din 11 oameni, care include atât angajați, cât și colaboratori.

4. Care sunt provocările din acest domeniu? De ce probleme te-ai lovit și cum le-ai rezolvat?


Ca în orice nișă de business, există plusuri și minusuri.

O primă provocare este sezonalitatea, deoarece segmente diferite din publicul țintă reacționează mai bine în anumite perioade. Inițial, lucram doar cu copii, dar vara, pentru că erau plecați în vacanță, ne-am dat seama că trebuie să umplem acele luni slabe. De aceea am decis că ar fi o idee foarte bună să lucrăm cu perechile de miri, care sunt cei mai activi în acea perioadă. Ulterior, am avut dificultăți în ceea ce privește dispunerea lecțiilor/zi pentru că toată lumea își dorea să lucreze după-amiaza/seara. Ca să rezolvăm această provocare, am creat cursuri de seniori dimineața, happy hours pentru perechile care doresc să lucreze în privat și totodată diferite colaborări cu școli și grădinițe. Practic, în decursul anilor, am reușit să găsim rețeta care funcționează cel mai bine pentru noi. Pentru extindere, am creat proiecte noi, precum dansul mirilor online, firma de accesorii pentru evenimente și diverse programe experiențiale nișate pe anumite nevoi.

O altă provocare este forța de muncă, deoarece ai nevoie de oameni calificați, experți în domeniul dansului și al evenimentelor. Sunt necesare foarte multe ore de training, mai ales pentru a ne asigura că și palierul didactic este bifat, nu doar expertiza ca dansator.

Ca o mică concluzie, cred că provocările există și mereu vor exista, iar pe noi asta ne-a ajutat de fiecare dată să ne folosim imaginația și să devenim antreprenori mai buni, care apelează la analiză în luarea deciziilor.

5. Cum îți dorești să evolueze acest business?

În perioada următoare, ne dorim o extindere puternică pe plan național, deoarece sunt tot mai multe persoane care ne vizitează din alte orașe și de aceea credem că acesta e pasul firesc. Industria evenimentelor este într-un trend ascendent și acest lucru ne face optimiști cu privire la viitor.

Visul meu de acum câțiva ani a fost să ajung unul dintre cei mai cunoscuți profesori de dans din România; am realizat acest lucru și mi-am pus în gând acum să devin unul dintre cei mai cunoscuți profesori de dans din lume.

Ca acțiuni concrete, am deschis un cont de social media internațional care a adunat în mai puțin de jumătate de an peste 3 milioane de urmăritori din peste 35 de țări. Așa cum am făcut și cu business-ul din România, vom folosi exact același model prin care vom crea o comunitate foarte dornică de a cumpăra produsele și serviciile noastre, iar apoi ne vom asigura că vom face acest lucru la cele mai înalte standarde.

6. În acest moment, ai însumat 5 milioane urmăritori pe toate platformele de socializare. Cât de mult a stat social media la baza succesului tău?

Modelul de business pe care noi îl folosim este strâns legat de social media, deoarece brandul personal joacă un rol foarte important. Dacă e să facem o analiză, cele mai mari creșteri le-am avut atunci când am investit în social media foarte mult timp și energie, dar, repet, asta a fost strategia noastră de la bun început.

Social media este foarte importantă, dar din păcate, nu e singurul lucru necesar. Am vorbit cu creatori de conținut din afară, ce au peste 7 milioane de urmăritori și nu reușesc să monetizeze aproape deloc, deși au un succes răsunător.

Aș prefera să zic că urmăritorii sunt importanți, dar strategia și obiectivul pe care îl ai sunt mult mai importante. Degeaba ai 500.000 de urmăritori dacă: a) nu sunt calificați să cumpere, b) nu ai un plan de a monetiza.

7. Se poate să ai astăzi o afacere de succes fără vizibilitate pe social media?

Aș spune că sunt 50%-50%. Există și afaceri foarte mari care nu au nici măcar conturi de social media, nu mai zic de postat sau de a face postări virale. În schimb, cred că dacă ai un business solid și un produs de calitate, șansele de a „exploda” sunt foarte mari.

Social media, cred că în momentul actual, este cel mai eficient instrument pe care un antreprenor îl poate folosi dacă își dorește ca mai multe persoane să știe despre el.

Ca să dau un exemplu concret, în luna iunie am avut peste 60 de milioane de vizualizări pe conturile internaționale și peste 12 milioane de vizualizări pe conturile din România. Ca să reușesc să am acest impact din reclame plătite, mi-ar fi trebuit un buget considerabil.
Încurajez orice antreprenor să învețe cum funcționează real social media, iar dacă nu e interesat de acest aspect, să colaboreze cu oameni foarte bine pregătiți din domeniu.

8. Pe lângă studio și lecții de dans, ai pornit recent încă o afacere: Rising Stars. Vrei deci să îi ajuți și pe alții să comunice eficient pe social media, să aibă mulți urmăritori, să își consolideze brandul personal. Cum ai ajuns la această idee, de ce ai vrut să intri în rolul de trainer și coach?

Da, Rising Stars este un proiect pe care mi l-am dorit de foarte mult timp. Inițial, am plecat de la o nevoie pe care am reușit să o satisfac timp de 2 ani. De la finalul anului 2020 am ajutat mai multe companii să crească pe social media, prin serviciile mele în care veneam cu partea creativă, filmam, editam, postam, făceam community management și așa mai departe –  practic, puteau externaliza tot către mine.

Rezultatele au fost spectaculoase și de aceea cererea devenise foarte mare. Mi-am dat seama că singura variantă prin care pot aduce acest business la următorul nivel este prin mentorat și consultanță; mai exact să învăț antreprenorii cum pot să creeze materiale de impact singuri.
Dacă este să fac o analogie, nu am mai vrut ca eu să vând peștele, ci am preferat să-i învăț pe ei cum să pescuiască. Am plecat inițial alături de câteva persoane, apoi câteva zeci de persoane și anul acesta vom depăși 100 de antreprenori ajutați în ultimii 2 ani.
 

Ceea ce facem cu Rising Stars rezultă în creșteri exponențiale atât din punct de vedere al impactului în online, care bineînțeles rezultă în creșterea accelerată a business-ului. Am avut zeci de persoane care au început de la 1.000 de urmăritori și au ajuns la peste 50.000 de urmăritori. Lucrăm atât cu persoane care sunt la început de drum în online, dar avem și clienți high-end, ce au deja comunități de peste 300.000 de urmăritori, care s-au blocat și au nevoie de ajutorul nostru.

Ca rol, eu încă de la 16 ani am fost un trainer/coach pentru că asta m-a pasionat. Mi-a fost foarte ușor pentru că doar am schimbat subiectul; în loc de dans, acum e despre social media. Am reușit să fac această trecere lină, deoarece am o experiență în spate care mă ajută să înțeleg ambele subiecte în profunzime.

9. Soția ta este de asemenea antreprenoare, oferă consiliere pentru organizarea de evenimente și este implicată în afacerea cu dansul. Cum vă împărțiți rolurile?

Da, soția mea, Ana, a fost de la început lângă mine și am clădit totul a împreună. Ca roluri, în general depinde de proiecte. Dacă la Rising Stars eu sunt autorul, CEO-ul proiectului și am totul în vedere, pe proiectul Ikim Events, Ana se ocupă de aproape tot. Sala de dans, de multe ori, e împărțită 50-50 din punct de vedere al responsabilităților, dar toate acestea sunt destul de fluide pentru că amândoi intervenim când este nevoie în oricare arie.

Pentru mine, faptul că lucrăm amândoi mă ajută foarte mult, deoarece atunci când poate sunt pe o cale greșită pe care nu o văd, Ana mereu îmi spune. Totodată, pasiunile noastre sunt comune: de exemplu, Ana are peste 200.000 de urmăritori în online, deci expertiza este foarte ridicată în ceea ce privește strategiile de creștere în online. Este partenera mea de dans și a predat alături de mine foarte mult timp, așa că suntem norocoși că putem face toate aceste lucruri împreună.

10. Unii cred că este cheia succesului să lucrezi cu partenerul de viață, alții evită asta pe cât posibil. Care este atmosfera într-un business de familie?

Cred că depinde de la caz la caz, dar pentru noi este o combinație câștigătoare. Înțeleg de ce unii ar evita asta, dar nu cred că există o metodă mai bună sau mai rea, ci doar diverse modalități care sunt mai potrivite sau nu pentru noi.

Într-un business de familie, atmosfera poate fi „explozivă” uneori, deoarece amândoi suntem motivați. Poate uneori lucrurile care se întâmplă la muncă ne afectează în viața de zi cu zi pentru că trebuie să muncim, de ce nu și la 22:00 noaptea, dar faptul că o facem împreună ne face să conștientizăm cât de norocoși suntem.

Mi-ar fi greu să-mi imaginez o viață unde fiecare pleacă la muncă și ne vedem doar seara, dar asta depinde de la caz la caz. E important ca fiecare cuplu să-și găsească propriul echilibru și cum am spus, nu cred că există bine sau rău, ci doar soluții potrivite sau nepotrivite.

11. Ce sfaturi ai pentru cei care plănuiesc să înceapă o afacere în curând?

Sfatul cel mai important este să aibă un plan. Un plan bun, cu un model de business care să se plieze pe stilul de viață al persoanei. Pe lângă asta, aș sfătui pe oricine să-și folosească la maxim avantajele competitive și să vadă întrepătrunderea lor.

În cazul meu, experiența în dans, talentul de a preda, simțul umorului, pasiunea pentru social media și relația cu Ana m-au ajutat să clădesc unul dintre cele mai de succes branduri de dans din România. Cu toții avem talente, pasiuni, aptitudini pe care ceilalți nu le au și aș sfătui pe oricine ca în planul lor să țină cont de ele.

Un alt sfat ar fi ascultarea intuiției. Culmea, cele mai proaste alegeri pe care le-am făcut până acum au fost atunci când nu mi-am ascultat intuiția, deși cifrele dădeau bine pe hârtie. Un mix sănătos între suflet și minte va ajuta pe oricine să-și atingă visele.

Și bineînțeles, cel mai important este să găsiți mentorii potriviți care vă pot ghida în proces. Eu de exemplu, toată viața m-am educat, am fost la cursuri, am vrut să întâlnesc oamenii care sunt acolo unde vreau și eu să ajung.

Mult succes tuturor!

Revista de afaceri, interviuri cu antreprenori

Interviu Andrei Ikim

12 minutes, 31 seconds Read

În România, unul din trei tineri visează să devină antreprenor. Noile generații asociază libertatea și flexibilitatea cu afacerea proprie, deși drumul spre succes este mai degrabă presărat cu multe provocări, sacrificii şi perseverență. Asta ne arată și parcursul lui Andrei Ikim, unul dintre cei mai de succes instructori de dans din țară și un content creator cu milioane de urmăritori. Andrei este un tânăr antreprenor foarte creativ care înțelege valoarea comunicării pe social media. El nu doar că își dezvoltă afacerea cu atenție la detalii, dar își creează o relație de lungă durată cu publicul său prin intermediul platformelor digitale. Auto-educarea, spune el, este cheia succesului!

1. Andrei, ai practicat dans sportiv de performanță timp de 16 ani, ai fost în lotul național al României. Când ți-ai dat seama că pasiunea ta, dansul, poate sta la baza unei afaceri și că poți fi antreprenor?

Cred că totul a început la vârsta de 16 ani, când am început să și antrenez. Acel moment a fost definitoriu pentru mine, puteam să transmit mai departe toate informațiile ce au stat la baza formării mele.

Atunci când vezi că poți aduce o schimbare în mediul extern, cu siguranță vine și realizarea că poți face un business din asta. Am continuat mai departe cu antrenatul și diverse competiții la care participam personal, ca mai apoi, la vârsta de 20 de ani, să iau decizia de a face din această activitate un job full-time.

Am fost pasionat de antreprenoriat încă din adolescență și am știut că asta voi face. Mi-am dorit propriul business și acum îl am! Mi-am dorit să am un impact mare și să aduc plus valoare și am reușit! Cu toate că, unii nu ar fi văzut în dans un business de succes, ci doar un hobby. Chiar aveam perechi pe care le antrenam pe la 20 de ani și mă întrebau ce muncesc zi de zi.

2. Multe persoane ezită să facă pasul spre antreprenoriat pentru că li se pare că este nevoie de o investiție inițială mare. Tu cât ai investit la început și cum ai folosit banii?

Când mi-am deschis propria sală alături de soția mea, nu a fost necesară o investiție foarte mare din punct de vedere financiar, ci mai degrabă ce ține de skill și informație. Făcând dans de când eram copil, investiția în business-ul acesta a fost una mai degrabă de ani și ani de practică și cunoștințe investite. Câteva mii de euro au fost suficiente pentru a deschide sala de dans, alături de echipamente și mobilierul necesar.

Cu siguranță investiția financiară diferă de la afacere la afacere, dar cea care poate schimba traiectoria e expertiza din domeniul respectiv. Cred că business-urile în care se prestează servicii sunt cele cu riscul cel mai mic atunci când ești la început. Pe măsură ce evoluează și trebuie să înveți management, vânzări, proiecții financiare etc., treaba devine puțin mai complicată și cred că aici se triază cei care ajung sus din punct de vedere antreprenorial și cei care nu reușesc să treacă de un anumit punct.

3. Care este dimensiunea afacerii tale în prezent: ce cifră de afaceri ai și câți angajați?


 
În prezent avem mai multe business-uri în domeniul dansului și al evenimentelor care sunt marketate sub brandul Ikim. Toate acestea au o cifră cumulată de peste un milion de lei și în momentul de față avem o echipă care este formată din 11 oameni, care include atât angajați, cât și colaboratori.

4. Care sunt provocările din acest domeniu? De ce probleme te-ai lovit și cum le-ai rezolvat?


Ca în orice nișă de business, există plusuri și minusuri.

O primă provocare este sezonalitatea, deoarece segmente diferite din publicul țintă reacționează mai bine în anumite perioade. Inițial, lucram doar cu copii, dar vara, pentru că erau plecați în vacanță, ne-am dat seama că trebuie să umplem acele luni slabe. De aceea am decis că ar fi o idee foarte bună să lucrăm cu perechile de miri, care sunt cei mai activi în acea perioadă. Ulterior, am avut dificultăți în ceea ce privește dispunerea lecțiilor/zi pentru că toată lumea își dorea să lucreze după-amiaza/seara. Ca să rezolvăm această provocare, am creat cursuri de seniori dimineața, happy hours pentru perechile care doresc să lucreze în privat și totodată diferite colaborări cu școli și grădinițe. Practic, în decursul anilor, am reușit să găsim rețeta care funcționează cel mai bine pentru noi. Pentru extindere, am creat proiecte noi, precum dansul mirilor online, firma de accesorii pentru evenimente și diverse programe experiențiale nișate pe anumite nevoi.

O altă provocare este forța de muncă, deoarece ai nevoie de oameni calificați, experți în domeniul dansului și al evenimentelor. Sunt necesare foarte multe ore de training, mai ales pentru a ne asigura că și palierul didactic este bifat, nu doar expertiza ca dansator.

Ca o mică concluzie, cred că provocările există și mereu vor exista, iar pe noi asta ne-a ajutat de fiecare dată să ne folosim imaginația și să devenim antreprenori mai buni, care apelează la analiză în luarea deciziilor.

5. Cum îți dorești să evolueze acest business?

În perioada următoare, ne dorim o extindere puternică pe plan național, deoarece sunt tot mai multe persoane care ne vizitează din alte orașe și de aceea credem că acesta e pasul firesc. Industria evenimentelor este într-un trend ascendent și acest lucru ne face optimiști cu privire la viitor.

Visul meu de acum câțiva ani a fost să ajung unul dintre cei mai cunoscuți profesori de dans din România; am realizat acest lucru și mi-am pus în gând acum să devin unul dintre cei mai cunoscuți profesori de dans din lume.

Ca acțiuni concrete, am deschis un cont de social media internațional care a adunat în mai puțin de jumătate de an peste 3 milioane de urmăritori din peste 35 de țări. Așa cum am făcut și cu business-ul din România, vom folosi exact același model prin care vom crea o comunitate foarte dornică de a cumpăra produsele și serviciile noastre, iar apoi ne vom asigura că vom face acest lucru la cele mai înalte standarde.

6. În acest moment, ai însumat 5 milioane urmăritori pe toate platformele de socializare. Cât de mult a stat social media la baza succesului tău?

Modelul de business pe care noi îl folosim este strâns legat de social media, deoarece brandul personal joacă un rol foarte important. Dacă e să facem o analiză, cele mai mari creșteri le-am avut atunci când am investit în social media foarte mult timp și energie, dar, repet, asta a fost strategia noastră de la bun început.

Social media este foarte importantă, dar din păcate, nu e singurul lucru necesar. Am vorbit cu creatori de conținut din afară, ce au peste 7 milioane de urmăritori și nu reușesc să monetizeze aproape deloc, deși au un succes răsunător.

Aș prefera să zic că urmăritorii sunt importanți, dar strategia și obiectivul pe care îl ai sunt mult mai importante. Degeaba ai 500.000 de urmăritori dacă: a) nu sunt calificați să cumpere, b) nu ai un plan de a monetiza.

7. Se poate să ai astăzi o afacere de succes fără vizibilitate pe social media?

Aș spune că sunt 50%-50%. Există și afaceri foarte mari care nu au nici măcar conturi de social media, nu mai zic de postat sau de a face postări virale. În schimb, cred că dacă ai un business solid și un produs de calitate, șansele de a „exploda” sunt foarte mari.

Social media, cred că în momentul actual, este cel mai eficient instrument pe care un antreprenor îl poate folosi dacă își dorește ca mai multe persoane să știe despre el.

Ca să dau un exemplu concret, în luna iunie am avut peste 60 de milioane de vizualizări pe conturile internaționale și peste 12 milioane de vizualizări pe conturile din România. Ca să reușesc să am acest impact din reclame plătite, mi-ar fi trebuit un buget considerabil.
Încurajez orice antreprenor să învețe cum funcționează real social media, iar dacă nu e interesat de acest aspect, să colaboreze cu oameni foarte bine pregătiți din domeniu.

8. Pe lângă studio și lecții de dans, ai pornit recent încă o afacere: Rising Stars. Vrei deci să îi ajuți și pe alții să comunice eficient pe social media, să aibă mulți urmăritori, să își consolideze brandul personal. Cum ai ajuns la această idee, de ce ai vrut să intri în rolul de trainer și coach?

Da, Rising Stars este un proiect pe care mi l-am dorit de foarte mult timp. Inițial, am plecat de la o nevoie pe care am reușit să o satisfac timp de 2 ani. De la finalul anului 2020 am ajutat mai multe companii să crească pe social media, prin serviciile mele în care veneam cu partea creativă, filmam, editam, postam, făceam community management și așa mai departe –  practic, puteau externaliza tot către mine.

Rezultatele au fost spectaculoase și de aceea cererea devenise foarte mare. Mi-am dat seama că singura variantă prin care pot aduce acest business la următorul nivel este prin mentorat și consultanță; mai exact să învăț antreprenorii cum pot să creeze materiale de impact singuri.
Dacă este să fac o analogie, nu am mai vrut ca eu să vând peștele, ci am preferat să-i învăț pe ei cum să pescuiască. Am plecat inițial alături de câteva persoane, apoi câteva zeci de persoane și anul acesta vom depăși 100 de antreprenori ajutați în ultimii 2 ani.
 

Ceea ce facem cu Rising Stars rezultă în creșteri exponențiale atât din punct de vedere al impactului în online, care bineînțeles rezultă în creșterea accelerată a business-ului. Am avut zeci de persoane care au început de la 1.000 de urmăritori și au ajuns la peste 50.000 de urmăritori. Lucrăm atât cu persoane care sunt la început de drum în online, dar avem și clienți high-end, ce au deja comunități de peste 300.000 de urmăritori, care s-au blocat și au nevoie de ajutorul nostru.

Ca rol, eu încă de la 16 ani am fost un trainer/coach pentru că asta m-a pasionat. Mi-a fost foarte ușor pentru că doar am schimbat subiectul; în loc de dans, acum e despre social media. Am reușit să fac această trecere lină, deoarece am o experiență în spate care mă ajută să înțeleg ambele subiecte în profunzime.

9. Soția ta este de asemenea antreprenoare, oferă consiliere pentru organizarea de evenimente și este implicată în afacerea cu dansul. Cum vă împărțiți rolurile?

Da, soția mea, Ana, a fost de la început lângă mine și am clădit totul a împreună. Ca roluri, în general depinde de proiecte. Dacă la Rising Stars eu sunt autorul, CEO-ul proiectului și am totul în vedere, pe proiectul Ikim Events, Ana se ocupă de aproape tot. Sala de dans, de multe ori, e împărțită 50-50 din punct de vedere al responsabilităților, dar toate acestea sunt destul de fluide pentru că amândoi intervenim când este nevoie în oricare arie.

Pentru mine, faptul că lucrăm amândoi mă ajută foarte mult, deoarece atunci când poate sunt pe o cale greșită pe care nu o văd, Ana mereu îmi spune. Totodată, pasiunile noastre sunt comune: de exemplu, Ana are peste 200.000 de urmăritori în online, deci expertiza este foarte ridicată în ceea ce privește strategiile de creștere în online. Este partenera mea de dans și a predat alături de mine foarte mult timp, așa că suntem norocoși că putem face toate aceste lucruri împreună.

10. Unii cred că este cheia succesului să lucrezi cu partenerul de viață, alții evită asta pe cât posibil. Care este atmosfera într-un business de familie?

Cred că depinde de la caz la caz, dar pentru noi este o combinație câștigătoare. Înțeleg de ce unii ar evita asta, dar nu cred că există o metodă mai bună sau mai rea, ci doar diverse modalități care sunt mai potrivite sau nu pentru noi.

Într-un business de familie, atmosfera poate fi „explozivă” uneori, deoarece amândoi suntem motivați. Poate uneori lucrurile care se întâmplă la muncă ne afectează în viața de zi cu zi pentru că trebuie să muncim, de ce nu și la 22:00 noaptea, dar faptul că o facem împreună ne face să conștientizăm cât de norocoși suntem.

Mi-ar fi greu să-mi imaginez o viață unde fiecare pleacă la muncă și ne vedem doar seara, dar asta depinde de la caz la caz. E important ca fiecare cuplu să-și găsească propriul echilibru și cum am spus, nu cred că există bine sau rău, ci doar soluții potrivite sau nepotrivite.

11. Ce sfaturi ai pentru cei care plănuiesc să înceapă o afacere în curând?

Sfatul cel mai important este să aibă un plan. Un plan bun, cu un model de business care să se plieze pe stilul de viață al persoanei. Pe lângă asta, aș sfătui pe oricine să-și folosească la maxim avantajele competitive și să vadă întrepătrunderea lor.

În cazul meu, experiența în dans, talentul de a preda, simțul umorului, pasiunea pentru social media și relația cu Ana m-au ajutat să clădesc unul dintre cele mai de succes branduri de dans din România. Cu toții avem talente, pasiuni, aptitudini pe care ceilalți nu le au și aș sfătui pe oricine ca în planul lor să țină cont de ele.

Un alt sfat ar fi ascultarea intuiției. Culmea, cele mai proaste alegeri pe care le-am făcut până acum au fost atunci când nu mi-am ascultat intuiția, deși cifrele dădeau bine pe hârtie. Un mix sănătos între suflet și minte va ajuta pe oricine să-și atingă visele.

Și bineînțeles, cel mai important este să găsiți mentorii potriviți care vă pot ghida în proces. Eu de exemplu, toată viața m-am educat, am fost la cursuri, am vrut să întâlnesc oamenii care sunt acolo unde vreau și eu să ajung.

Mult succes tuturor!

Revista de afaceri, interviuri cu antreprenori

Interviu Andrei Ikim

12 minutes, 31 seconds Read

În România, unul din trei tineri visează să devină antreprenor. Noile generații asociază libertatea și flexibilitatea cu afacerea proprie, deși drumul spre succes este mai degrabă presărat cu multe provocări, sacrificii şi perseverență. Asta ne arată și parcursul lui Andrei Ikim, unul dintre cei mai de succes instructori de dans din țară și un content creator cu milioane de urmăritori. Andrei este un tânăr antreprenor foarte creativ care înțelege valoarea comunicării pe social media. El nu doar că își dezvoltă afacerea cu atenție la detalii, dar își creează o relație de lungă durată cu publicul său prin intermediul platformelor digitale. Auto-educarea, spune el, este cheia succesului!

1. Andrei, ai practicat dans sportiv de performanță timp de 16 ani, ai fost în lotul național al României. Când ți-ai dat seama că pasiunea ta, dansul, poate sta la baza unei afaceri și că poți fi antreprenor?

Cred că totul a început la vârsta de 16 ani, când am început să și antrenez. Acel moment a fost definitoriu pentru mine, puteam să transmit mai departe toate informațiile ce au stat la baza formării mele.

Atunci când vezi că poți aduce o schimbare în mediul extern, cu siguranță vine și realizarea că poți face un business din asta. Am continuat mai departe cu antrenatul și diverse competiții la care participam personal, ca mai apoi, la vârsta de 20 de ani, să iau decizia de a face din această activitate un job full-time.

Am fost pasionat de antreprenoriat încă din adolescență și am știut că asta voi face. Mi-am dorit propriul business și acum îl am! Mi-am dorit să am un impact mare și să aduc plus valoare și am reușit! Cu toate că, unii nu ar fi văzut în dans un business de succes, ci doar un hobby. Chiar aveam perechi pe care le antrenam pe la 20 de ani și mă întrebau ce muncesc zi de zi.

2. Multe persoane ezită să facă pasul spre antreprenoriat pentru că li se pare că este nevoie de o investiție inițială mare. Tu cât ai investit la început și cum ai folosit banii?

Când mi-am deschis propria sală alături de soția mea, nu a fost necesară o investiție foarte mare din punct de vedere financiar, ci mai degrabă ce ține de skill și informație. Făcând dans de când eram copil, investiția în business-ul acesta a fost una mai degrabă de ani și ani de practică și cunoștințe investite. Câteva mii de euro au fost suficiente pentru a deschide sala de dans, alături de echipamente și mobilierul necesar.

Cu siguranță investiția financiară diferă de la afacere la afacere, dar cea care poate schimba traiectoria e expertiza din domeniul respectiv. Cred că business-urile în care se prestează servicii sunt cele cu riscul cel mai mic atunci când ești la început. Pe măsură ce evoluează și trebuie să înveți management, vânzări, proiecții financiare etc., treaba devine puțin mai complicată și cred că aici se triază cei care ajung sus din punct de vedere antreprenorial și cei care nu reușesc să treacă de un anumit punct.

3. Care este dimensiunea afacerii tale în prezent: ce cifră de afaceri ai și câți angajați?


 
În prezent avem mai multe business-uri în domeniul dansului și al evenimentelor care sunt marketate sub brandul Ikim. Toate acestea au o cifră cumulată de peste un milion de lei și în momentul de față avem o echipă care este formată din 11 oameni, care include atât angajați, cât și colaboratori.

4. Care sunt provocările din acest domeniu? De ce probleme te-ai lovit și cum le-ai rezolvat?


Ca în orice nișă de business, există plusuri și minusuri.

O primă provocare este sezonalitatea, deoarece segmente diferite din publicul țintă reacționează mai bine în anumite perioade. Inițial, lucram doar cu copii, dar vara, pentru că erau plecați în vacanță, ne-am dat seama că trebuie să umplem acele luni slabe. De aceea am decis că ar fi o idee foarte bună să lucrăm cu perechile de miri, care sunt cei mai activi în acea perioadă. Ulterior, am avut dificultăți în ceea ce privește dispunerea lecțiilor/zi pentru că toată lumea își dorea să lucreze după-amiaza/seara. Ca să rezolvăm această provocare, am creat cursuri de seniori dimineața, happy hours pentru perechile care doresc să lucreze în privat și totodată diferite colaborări cu școli și grădinițe. Practic, în decursul anilor, am reușit să găsim rețeta care funcționează cel mai bine pentru noi. Pentru extindere, am creat proiecte noi, precum dansul mirilor online, firma de accesorii pentru evenimente și diverse programe experiențiale nișate pe anumite nevoi.

O altă provocare este forța de muncă, deoarece ai nevoie de oameni calificați, experți în domeniul dansului și al evenimentelor. Sunt necesare foarte multe ore de training, mai ales pentru a ne asigura că și palierul didactic este bifat, nu doar expertiza ca dansator.

Ca o mică concluzie, cred că provocările există și mereu vor exista, iar pe noi asta ne-a ajutat de fiecare dată să ne folosim imaginația și să devenim antreprenori mai buni, care apelează la analiză în luarea deciziilor.

5. Cum îți dorești să evolueze acest business?

În perioada următoare, ne dorim o extindere puternică pe plan național, deoarece sunt tot mai multe persoane care ne vizitează din alte orașe și de aceea credem că acesta e pasul firesc. Industria evenimentelor este într-un trend ascendent și acest lucru ne face optimiști cu privire la viitor.

Visul meu de acum câțiva ani a fost să ajung unul dintre cei mai cunoscuți profesori de dans din România; am realizat acest lucru și mi-am pus în gând acum să devin unul dintre cei mai cunoscuți profesori de dans din lume.

Ca acțiuni concrete, am deschis un cont de social media internațional care a adunat în mai puțin de jumătate de an peste 3 milioane de urmăritori din peste 35 de țări. Așa cum am făcut și cu business-ul din România, vom folosi exact același model prin care vom crea o comunitate foarte dornică de a cumpăra produsele și serviciile noastre, iar apoi ne vom asigura că vom face acest lucru la cele mai înalte standarde.

6. În acest moment, ai însumat 5 milioane urmăritori pe toate platformele de socializare. Cât de mult a stat social media la baza succesului tău?

Modelul de business pe care noi îl folosim este strâns legat de social media, deoarece brandul personal joacă un rol foarte important. Dacă e să facem o analiză, cele mai mari creșteri le-am avut atunci când am investit în social media foarte mult timp și energie, dar, repet, asta a fost strategia noastră de la bun început.

Social media este foarte importantă, dar din păcate, nu e singurul lucru necesar. Am vorbit cu creatori de conținut din afară, ce au peste 7 milioane de urmăritori și nu reușesc să monetizeze aproape deloc, deși au un succes răsunător.

Aș prefera să zic că urmăritorii sunt importanți, dar strategia și obiectivul pe care îl ai sunt mult mai importante. Degeaba ai 500.000 de urmăritori dacă: a) nu sunt calificați să cumpere, b) nu ai un plan de a monetiza.

7. Se poate să ai astăzi o afacere de succes fără vizibilitate pe social media?

Aș spune că sunt 50%-50%. Există și afaceri foarte mari care nu au nici măcar conturi de social media, nu mai zic de postat sau de a face postări virale. În schimb, cred că dacă ai un business solid și un produs de calitate, șansele de a „exploda” sunt foarte mari.

Social media, cred că în momentul actual, este cel mai eficient instrument pe care un antreprenor îl poate folosi dacă își dorește ca mai multe persoane să știe despre el.

Ca să dau un exemplu concret, în luna iunie am avut peste 60 de milioane de vizualizări pe conturile internaționale și peste 12 milioane de vizualizări pe conturile din România. Ca să reușesc să am acest impact din reclame plătite, mi-ar fi trebuit un buget considerabil.
Încurajez orice antreprenor să învețe cum funcționează real social media, iar dacă nu e interesat de acest aspect, să colaboreze cu oameni foarte bine pregătiți din domeniu.

8. Pe lângă studio și lecții de dans, ai pornit recent încă o afacere: Rising Stars. Vrei deci să îi ajuți și pe alții să comunice eficient pe social media, să aibă mulți urmăritori, să își consolideze brandul personal. Cum ai ajuns la această idee, de ce ai vrut să intri în rolul de trainer și coach?

Da, Rising Stars este un proiect pe care mi l-am dorit de foarte mult timp. Inițial, am plecat de la o nevoie pe care am reușit să o satisfac timp de 2 ani. De la finalul anului 2020 am ajutat mai multe companii să crească pe social media, prin serviciile mele în care veneam cu partea creativă, filmam, editam, postam, făceam community management și așa mai departe –  practic, puteau externaliza tot către mine.

Rezultatele au fost spectaculoase și de aceea cererea devenise foarte mare. Mi-am dat seama că singura variantă prin care pot aduce acest business la următorul nivel este prin mentorat și consultanță; mai exact să învăț antreprenorii cum pot să creeze materiale de impact singuri.
Dacă este să fac o analogie, nu am mai vrut ca eu să vând peștele, ci am preferat să-i învăț pe ei cum să pescuiască. Am plecat inițial alături de câteva persoane, apoi câteva zeci de persoane și anul acesta vom depăși 100 de antreprenori ajutați în ultimii 2 ani.
 

Ceea ce facem cu Rising Stars rezultă în creșteri exponențiale atât din punct de vedere al impactului în online, care bineînțeles rezultă în creșterea accelerată a business-ului. Am avut zeci de persoane care au început de la 1.000 de urmăritori și au ajuns la peste 50.000 de urmăritori. Lucrăm atât cu persoane care sunt la început de drum în online, dar avem și clienți high-end, ce au deja comunități de peste 300.000 de urmăritori, care s-au blocat și au nevoie de ajutorul nostru.

Ca rol, eu încă de la 16 ani am fost un trainer/coach pentru că asta m-a pasionat. Mi-a fost foarte ușor pentru că doar am schimbat subiectul; în loc de dans, acum e despre social media. Am reușit să fac această trecere lină, deoarece am o experiență în spate care mă ajută să înțeleg ambele subiecte în profunzime.

9. Soția ta este de asemenea antreprenoare, oferă consiliere pentru organizarea de evenimente și este implicată în afacerea cu dansul. Cum vă împărțiți rolurile?

Da, soția mea, Ana, a fost de la început lângă mine și am clădit totul a împreună. Ca roluri, în general depinde de proiecte. Dacă la Rising Stars eu sunt autorul, CEO-ul proiectului și am totul în vedere, pe proiectul Ikim Events, Ana se ocupă de aproape tot. Sala de dans, de multe ori, e împărțită 50-50 din punct de vedere al responsabilităților, dar toate acestea sunt destul de fluide pentru că amândoi intervenim când este nevoie în oricare arie.

Pentru mine, faptul că lucrăm amândoi mă ajută foarte mult, deoarece atunci când poate sunt pe o cale greșită pe care nu o văd, Ana mereu îmi spune. Totodată, pasiunile noastre sunt comune: de exemplu, Ana are peste 200.000 de urmăritori în online, deci expertiza este foarte ridicată în ceea ce privește strategiile de creștere în online. Este partenera mea de dans și a predat alături de mine foarte mult timp, așa că suntem norocoși că putem face toate aceste lucruri împreună.

10. Unii cred că este cheia succesului să lucrezi cu partenerul de viață, alții evită asta pe cât posibil. Care este atmosfera într-un business de familie?

Cred că depinde de la caz la caz, dar pentru noi este o combinație câștigătoare. Înțeleg de ce unii ar evita asta, dar nu cred că există o metodă mai bună sau mai rea, ci doar diverse modalități care sunt mai potrivite sau nu pentru noi.

Într-un business de familie, atmosfera poate fi „explozivă” uneori, deoarece amândoi suntem motivați. Poate uneori lucrurile care se întâmplă la muncă ne afectează în viața de zi cu zi pentru că trebuie să muncim, de ce nu și la 22:00 noaptea, dar faptul că o facem împreună ne face să conștientizăm cât de norocoși suntem.

Mi-ar fi greu să-mi imaginez o viață unde fiecare pleacă la muncă și ne vedem doar seara, dar asta depinde de la caz la caz. E important ca fiecare cuplu să-și găsească propriul echilibru și cum am spus, nu cred că există bine sau rău, ci doar soluții potrivite sau nepotrivite.

11. Ce sfaturi ai pentru cei care plănuiesc să înceapă o afacere în curând?

Sfatul cel mai important este să aibă un plan. Un plan bun, cu un model de business care să se plieze pe stilul de viață al persoanei. Pe lângă asta, aș sfătui pe oricine să-și folosească la maxim avantajele competitive și să vadă întrepătrunderea lor.

În cazul meu, experiența în dans, talentul de a preda, simțul umorului, pasiunea pentru social media și relația cu Ana m-au ajutat să clădesc unul dintre cele mai de succes branduri de dans din România. Cu toții avem talente, pasiuni, aptitudini pe care ceilalți nu le au și aș sfătui pe oricine ca în planul lor să țină cont de ele.

Un alt sfat ar fi ascultarea intuiției. Culmea, cele mai proaste alegeri pe care le-am făcut până acum au fost atunci când nu mi-am ascultat intuiția, deși cifrele dădeau bine pe hârtie. Un mix sănătos între suflet și minte va ajuta pe oricine să-și atingă visele.

Și bineînțeles, cel mai important este să găsiți mentorii potriviți care vă pot ghida în proces. Eu de exemplu, toată viața m-am educat, am fost la cursuri, am vrut să întâlnesc oamenii care sunt acolo unde vreau și eu să ajung.

Mult succes tuturor!

Revista de afaceri, interviuri cu antreprenori

Similar Posts