Interviu Monica Pușcoiu – ALMOND

8 minutes, 39 seconds Read

1. Cum a început călătoria ta în calitate de antreprenor și ce te-a motivat să începi acest drum?

Călătoria mea de antreprenor a început în momentul când a trebuit să închei călătoria de angajat – „călătoria” la propriu, pentru că activam ca însoțitor de bord în cadrul unei companii aeriene. Asta s-a întâmplat pe fondul pandemiei Covid-19, la începutul lui 2020. Este o vorbă: „totul se întâmplă cu un motiv”, iar eu tocmai născusem și îmi doream foarte mult să petrec timp cu micuța mea Maia. Așa că viața le-a așezat pe toate fix după nevoile mele și ale familiei mele.

2. Care a fost principala provocare pe care ai întâmpinat-o în dezvoltarea afacerii tale și cum ai depășit-o?

Entuziasmată de ceea ce fac, am avut, încă de la început, validarea produselor care ieșeau din mâinile mele. Cu un asemenea start, mi-a fost foarte greu să spun „nu” acestui nou drum pe care mi-l arăta viața. Dar, de asemenea, n-am putut spune „nu” nici comenzilor speciale, nici orelor de livrare care nu mă avantajau. Însă a fost o etapă prin care a trebuit să trec pentru a învăța să pot pune limite mult mai ușor în viața mea profesională. Atât în relația cu ceilalți, cât și în relația cu mine, pentru că mereu am tendința să-mi cer să fac mai mult, mai mult…

3. Ce strategii și tactici de marketing consideri că au contribuit cel mai mult la creșterea afacerii tale?

Consider că povestea mea a fost un atu, un amestec de personal și profesional cu o tentă ușor exotică, dar fiind că faptele se petreceau peste hotare. Sunt conștientă că e mult mai ușor să te țină minte lumea când titlurile din presă te rezumă la „stewardesa care a dat lovitura cu cozonaci în Qatar”, însă eu știu câtă muncă a fost atunci și câtă este în spatele succesului de acum. Apoi, notorietatea câștigată prin prezența la emisiunea „Chefi la cuțite”, sezonul 11, a ajutat și ea foarte mult la popularizarea afacerii mele. Iar calitatea produselor și nișa specială pe care am insistat să mă dezvolt – deserturi sănătoase, elaborate cu făină de migdale, piureuri de fructe și legume și cât mai puțin zahăr – au propulsat mult brandul pe care l-am creat, cofetăria Almond.

4. Cum a evoluat viziunea ta asupra afacerii de-a lungul timpului și care sunt principalele provocări pe care le-ai depășit?

Afacerea pe care o gestionez are un obiectiv destul de obișnuit în mediul business al zilelor noastre: francizarea. Însă nu-mi doresc francizarea în orice fel, ci păstrând standardele Almond, pentru a oferi aceeași calitate deosebită a produselor pe o piață tot mai extinsă. Provocările din ultimul an au variat și sunt destul de tipice domeniului în care ne desfășurăm activitatea: fluctuația de personal, abordări de management diferite care au avut scopul de a testa care este calea de acțiune mai eficientă; desigur, în limitele parametrilor de calitate la care ne-am propus să livrăm produse de cofetărie și patiserie.

5. Cum îți menții creativitatea și inovația în cadrul afacerii tale?

Încerc să mă detașez de partea administrativă când trebuie să aduc o rețetă nouă, când am de propus unui client un produs diferit de ce facem noi în mod curent. Este un switch pe care trebuie să-l fac de multe ori în fiecare zi, așa că am ajuns să-l stăpânesc destul de bine.

6. Cum gestionezi echilibrul între viața personală și responsabilitățile antreprenoriale solicitante?

Echilibrul este greu de găsit, dar nu imposibil, normal. Am învățat să pun limite și să găsesc soluții cu care să îmi pot susține dorința și nevoia de a petrece timp suficient și în spațiul meu privat, de familie: nu am mail-ul de serviciu instalat pe telefon, după ora 18:00 nu răspund la apeluri al căror număr nu îl cunosc, deleg mai mult, fac mini ședințe mai des. Este o chestiune de auto-disciplină: o afacere în ascensiune te poate absorbi foarte ușor într-un stil de viață dedicat laturii profesionale, însă nu este nici corect, nici sănătos, nici pentru persoana în cauză, nici pentru cei dragi, care au nevoie de prezența sa.

7. Ce sfaturi ai oferi celor care doresc să-și înceapă propriul business?

Să își facă un plan de afaceri și să rămână ancorați în acel plan pe cât de mult posibil. Mereu trebuie să ne adaptăm abordarea, mereu apare o lege nouă în domeniul tău de activitate, mereu e posibil să fii nevoit să funcționezi cu un angajat în minus, dar planul de afaceri va fi mereu suportul, referința care te va ajuta să treci peste aceste devieri de la traseu.

8. Cum selectezi și motivezi o echipă talentată pentru a lucra alături de tine?

Iubesc oamenii și, mai ales, oamenii care sunt pasionați de ceea ce fac. Am puterea să îi atrag pentru că funcționăm în același tip de energie, a pasiunii pentru cofetăria inedită, pentru „ceva bun, dar inovator și sănătos”. Ei sunt oglinda mea, întâlnirea noastră este inevitabilă, în cele din urmă. Ei sunt motivați când îmi văd entuziasmul și nivelul de implicare, îi inspiră și îi determină să-și dea, la rândul lor, frâu liber creativității, fie că asta se întâmplă în laborator sau în partea de vânzare.

7. Care a fost cel mai mândru moment în cariera ta de antreprenor până acum?

Mergeam spre cofetărie cu Maia și părinții mei și m-au văzut pe un panou publicitar. Nu știau despre el, nu îi anunțasem de prezența lui în fața cofetăriei. Reacția lor de mândrie a fost copleșitoare și nu o voi uita niciodată! Mie însămi mi-a fost greu să mă rup de agitația zilnică, de tot ce aveam de făcut și să îmi iau răgaz ca să mă bucur de prezența acestui panou. Părinții mei și cea mică au vrut să facă poze cu panoul, m-au luat în brațe… a fost priceless! Iar în acel moment chiar am conștientizat în ce punct bun se află business-ul meu!

8. Ce resurse (cărți, cursuri, evenimente etc.) recomanzi pentru dezvoltarea continuă a unui antreprenor?

Întâlniri cu alți antreprenori, cursuri de coaching și mentorat în business, cursuri de perfecționare în domeniul de activitate. Un antreprenor este o entitate profesională în continuă mișcare, interacțiune, absorbție de informație, explorare în orice situație se găsește. Pentru că ideile, informațiile, conexiunile dintre ele nu ies la iveală numai în universul în care îți crești afacerea, ci apar în multe alte locuri la care nu te aștepți să-ți ofere ceva. De aceea trebuie să fii mereu deschis la creștere, să ai acel drive al curiozității.

9. Cum faci față schimbărilor din piață și ce metode utilizezi pentru a te adapta la noile cerințe?

Când ești antreprenor ești pe repede înainte mereu. Cel puțin, acesta mi-a fost ritmul din ultimul an. E nevoie de o detașare de la business pentru a analiza ce fac ceilalți din domeniu pe plan local, dar mereu să te uiți și la tendințele internaționale. Să alegi ce e mai bine pentru business din punct de vedere inovativ, dar și ca implementare.

10. Ce înseamnă pentru tine succesul și cum îl măsori în contextul afacerii tale?

Succesul înseamnă să creez un produs care este apreciat pentru beneficiile pe care le aduce. Recomandarea celor care au gustat din selecția noastră de prăjituri este un indicator excelent atunci când vine vorba despre succesul unui produs în fața publicului. În sinele afacerii, consider că succesul este sudarea unei echipe care poate duce Almond la francizare.

11. Cum ai reușit să atragi și să-ti păstrezi clienții loiali?

Clienții au fost atrași de produsele diferite pe care le avem comparativ cu alte cofetării. De ingredientele deosebite, de principiile după care ne ghidăm și de ceea ce promitem prin aceste produse, de filosofia noastră. Iar, de îndată ce au descoperit savoarea și au remarcat ei înșiși calitatea produselor, au rămas loiali brandului. Pare simplu ca parcurs de business până la momentul eliberator al succesului, dar în spate sunt sute de ore de muncă de cercetare în domeniu, multă îndrăzneală, multă răbdare pentru toate încercările care duc la produsul final de succes, multe eforturi ale întregii echipe, de la partea de creație la cea de administrație.

12. Ce te motivează să continui să fii un antreprenor în ciuda provocărilor pe care le întâmpini?

Ideea de la care am pornit: francizarea unui business care este orientat către oameni, beneficiul principal fiind susținerea unui stil de viață echilibrat. Vreau să împrăștii pe un areal cât mai mare bucuria savurării fără vină a unui desert de calitate. Vreau ca tot mai mulți oameni să-și dea voie să fie pasionați de dulce pentru că asta se poate face în contextul unui stil de viață echilibrat, cu un desert hrănitor, cum sunt cele care ies din laboratorul Almond. Asta mă motivează să continui: dorința de a educa preferințele de dulce ale publicului; iar, pentru a face o diferență în această direcție, trebuie să ajung la populația dintr-o zonă cât mai întinsă, prin procesul de francizare.

Revista de afaceri, interviuri cu antreprenori

Similar Posts